درباره وبلاگ


وبلاگ شهرستان صحنه
آرشيو وبلاگ


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 69
بازدید کل : 96117
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


شهرستان صحنه
معرفی شهرستان صحنه

 معرفس صحنه

شهرستان صحنه‌ از شهرستان‌های استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهرستان داری دو بخش مرکزی و دینور است. مرکز این شهرستان شهر صحنه‌ است که‌ در ۵۰ کیلومتری شهر کرمانشاه و در سمت استان همدان قرار گرفته است. بیشتر ساکنین این شهرستان پیرو آئین اهل‌حق هستند و بیشتر به زبان کردی تکلم می‌‌کنند. شغل بیشتر مردم منطقه‌ کشاورزی است.

 

طول جغرافیایی شهر ۴۷.۶۸.۷۲ و عرض جغرافیایی آن ۳۴.۴۸.۴۴ می‌باشد. شهرستان صحنه دارای باغهای میوه فراوان است و کمترین آمار بیکاری بر اساس منابع رسمی است. منبع اصلی تهیه آب این شهر، سراب صحنه (یا دربند صحنه) می‌باشد. این منطقه دارای رودخانه‌ها و چشمه‌های بسیاری است که آن را به سرزمینی پر آب و حاصلخیز با هوایی معتدل تبدیل نموده‌است.

این شهرستان بر اساس آخرین سرشماری بیش از ۸۵ هزار نفر جمعیت داشته و از دو بخش بخش مرکزی و دینور شامل بخش صحنه به مرکزیت شهر صحنه و دهستانهای خدابنده لو، هجر، گاماسیاب و صحنه و بخش دینور بمرکزیت شهر میانراهان مشتمل بردهستانهای حر، کندوله و دینور تشکیل شده‌است.

وجه تسمیه و تاریخچه شهر صحنه چندان مشخص نیست اما در سفرنامه‌ای از ناصرالدین شاه از «قریه صحنه» به عنوان روستایی حاصلخیز نام برده شده‌است. بر اساس آثار تاریخی که در شهر موجود است (کاروانسراهای عباسی در خیابان شاباسی و دخمه مادها (معروف به شیرین و فرهاد) در کوه‌های دربند صحنه) از دیرباز در مسیر راههای مسافری مهم قرار داشته‌است.

مردم شهرستان صحنه به زبان كردی با گویش‌های کرمانشاهی و لکی سخن می‌گویند. از نظر مذهب نیز ۷۳% از ساکنان این شهرستان شیعه و ۲۷% پیرو فرقهٔ اهل حق می‌باشند.

معروفترین شخصیت تاریخی این شهر ابوحنیفه دینوری است.

*****************************************************

اشتراک

*****************************************************

 



صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه
  • همسریابی
  • درگاه پرداخت اینترنتی

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهرستان صحنه و آدرس sahneh-kermanshah.LoxBlog.i r لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.